Jesus Film
if u can't read this message just click here

ليّ ولا له

سألت ناس مختلفين سؤال محدد : هو انت  لسه ما لاقتش شريك حياتك؟ و كنت بأسمع إجابة واحدة: لسه مش لاقي شخص مناسب ليّ . في المحاضرات و الكتب بينصحوا بوضع قائمة طويلة بالمواصفات اللي لازم تلاقيها في شريك حياتك ، لازم تدور على شريك يفهمك ، يهتم بيك ، يسليك ، يساعدك ، يقول لك كلام حلو ، يخرج معاك ، يسمعك ، يصلي لك ...

في بعض الشباب أو الشابات وصل بيهم الحال إنه يجهز قائمة بالمواصفات اللي بيدور عليها في شريك حياته ، زي اللي نازل السوبر ماركت و خايف ينسى حاجة فيكتب قائمة بالطلبات ، كل ما يلاقي طلب يشطب عليه ، بقى اللي بيدور على شريك حياته  بيختاره  على أساس أكتر واحد بيحقق المواصفات اللي طالبها ، اللي على أساسها يقدر يقول على شريك الحياة إنه فعلاً مناسب ليّ .

لكن للأسف قائمة طلبات شريك الحياة المناسب مش بتتحقق، فالبعض بيتقلب بيه الحال انه يوقف البحث من كتر التعب ، البعض التاني بيكون واقعي فيبحث عن أكتر واحد مناسب في المواصفات ، و البعض الآخر يستنى أول فرصة لشريك يرضى بيه و يرتبط بيه بسرعة و يتنازل عن القائمة الطويلة.  

لكن في نموذج تاني أحب اعرضه عليك و النموذج ده فيه تغيير بسيط من كلمة ليّ لكلمة له. فيكون السؤال عند البحث عن شريك الحياة :

مين الشخص اللي انا مناسب له؟  

بدل: مين الشخص المناسب ليّ ؟

هنا  الشروط هاتكون مختلفة فمثلاً:

  1. تقدر تفهّمه عن نفسك : بدل ما تنتظر إنه يفهمك حاول تشرح نفسك بطريقة أفضل.
  2. تشوف فيه حاجات حلوه : بدل ما تنتظر منه يقول لك الحاجات الحلوة اللي فيك لازم إنت تشوف فيه الحاجات الحلوة و تقولها له.
  3. تقدر تسمعه و تفهمه : بدل ما تنتظر منه إنه يسمعك طول الوقت

يمكن يكون السؤال اللي جواك دلوقتي و كل ده ليه ؟ الاسهل إني أبحث عن شريك يناسبني و الأصعب إني أنا اللي اناسبه. انا معاك انها مش مجرد كلمتين يتبدلوا لكنهم مجهود و تعب ،و الاسهل إننا ندور على ناس يحبونا بدل ما ندور على ناس نحبهم، لكن الحب اللي فيه انتظار لحب الناس حب ضعيف و مهدد ، و الحب الحقيقي دايماً فيه بذل مجهود من اجل الاخر ، النموذج ده من  الحب الحقيقي هو نفس النموذج اللي رسمه المسيح عندما وصف حبه للبشر  "ليس لأحد حب اعظم من هذا أن يضع أحد نفسه لأجل أحبائه"  (يو15 : 13).إذا كنت تبحث عن شريك حياة كن مستعد أن تكون أنت نفسك شريك حياة. بنفس معيار محبة المسيح.

flash

لمشاهدة الفلاش - اضغط هنا     لتحميل الفلاش - اضغط هنا

 
 
 

 

 

 

عايز حد يحبك و لا بتدور على حد تحبه ، الفرصة لكل الاولاد و البنات اننا نحدد قائمة مش بصفات شريك الحياة المنتظر لكن باللي تقدر تقدمه لشريك حياتك المنتظر. يا ترى تقدر تعملهّ ايه للتعبير عن حبك.

 

اضغط هنا لتضع سؤالك و تقرأ مشاركات القراء

 

" المحبة التي لا تتعب تلعب"

(المصدر :غير معروف)

 
 

اذا سنح لذكر وانثى ذباب بالتكاثر لمدة سنة كاملة دون ان يموت اي شيء من نسلهما، فإن حجم الذباب الناتج عن ذلك سيوازي حجم الكرة الارضية.

1-  Everyarabstudent.com : الجنس والبحث عن الصداقات الحميمة . . . - إن الشبان والشابات ينتقلون من علاقة إلى أخرى بحثاً عن الألفة والمتعة ويتمنون في كل علاقة يقيمونها أن تكون هي العلاقة التي سوف تشعرهم بالإكتفاء ويعتقدون أن هذه هي العلاقة التي سوف تدوم.

2 -  Everyarabstudent.com : حب أم شهوة؟ - الشهوة هي أمر مغري وقوي جداً لكنها أنانية وتتعارض تماماً مع الحب عندما نقوم بإشباع رغباتنا وشهواتنا بشكل غير صحيح فإننا ننجرف بطريقة شنيعة نحو العزلة والوحدة والقلق والفراغ وعدم الشعور بالأمان.

3-  Everyarabstudent.com : رومانسية مع الذئاب ( للشباب فقط ) - يقول المَثل أن العاقل هو من يتعظ من أخطاء الآخرين، وهذا ما لم يحدث معي وأريد أن أشارك معكم بعض الأشياء التي تعلمتها " بالطريقة الصعبة" فيما يتعلق بالعلاقات مع الفتيات وفيما يلي 10 أسباب تجعلني أنتظر حتى أتزوج لأقوم بممارسة الجنس وليس قبل ذلك.

   

رسالة حياة المحبة الدورية " معا للحياة الأفضل " رسالة تصدر من هيئة الخدمة الروحية و تدريب القادة ، رسالتنا تقدم قيمةمسيحية من خلال وسائط شيقة لكل شخص يريد أن يتعرف على المسيح يسوع و يريد أن يكون تلميذ له لكي يساعد الأخرين لنحيا معا الحياة الأفضل. 

<?php include "http://www.kandatv.net/ccmail/include.php" ?>